Partner wydania
Gdy byłam mała wydawało mi się, że kobieta sukcesu to taka pani w idealnie skrojonej i wyprasowanej garsonce. Codziennie całuje swoje piękne dzieci, wsiada do drogiego samochodu z beżową tapicerką i podjeżdża pod oszklony biurowiec. Dziś nie mam wątpliwości, że pojęcie sukcesu jest dużo bardziej złożone.

Słownik Języka Polskiego PWN definiuje sukces jako "udanie się czegoś; pomyślny wynik jakiegoś przedsięwzięcia, imprezy itp.". Z kolei Wikipedia mówi, że sukces jest "działaniem na najwyższym poziomie możliwości jednostki w kierunku spełnienia jej marzeń i pragnień przy jednoczesnym zachowaniu równowagi pomiędzy wszystkimi płaszczyznami życia".

Coś w tym jest
Sheryl Sandberg to ikona dzisiejszych kobiet sukcesu. Miliarderka, członkini zarządu Facebooka, mentorka Marka Zuckerberga, feministka, jedna z najbardziej wpływowych kobiet na świecie. Kiedy zaczęła pracę dla Facebooka, w lokalnej gazecie ukazał się artykuł. Zilustrowano go zdjęciem Sheryl z pistoletem przystawionym do głowy i podpisem: dwulicowa kłamczucha. - Płakałam kilka dni - wspomina. To wtedy zdała sobie sprawę, że nie można być akceptowanym przez wszystkich.

Jest mamą dwójki dzieci i nie ma dnia, w którym media nie wytykają "wpadek supermamy". W 2015 roku zmarł jej mąż David. Nie poddała się. Walczyła jeszcze ciężej, by jej dzieci miały dobre życie i kochającą mamę. Amerykanie ją uwielbiają. Uwielbiają też wskazywać kolejne kobiety sukcesu. Kiedyś mówili, że idealnym przykładem jest Hillary Clinton. Wykształcona, z rodziną, z szacunkiem wśród wyborców i do tego wysoką pozycją w rządzie. Dzisiaj kobietą sukcesu jest dla wielu Ivanka Trump. Kochająca, perfekcyjna rodzina, sukcesy zawodowe… Jedno jest pewne – znalazłoby się wiele kobiet, które chciałyby pójść w ich ślady. Spełniać marzenia, realizować się zawodowo, wieść w miarę normalne życie prywatne, a do tego czuć się kobietą sukcesu. A jak to jest z Polkami?

Źródło: Kobieta WP

Sukces po polsku
Firma Oriflame przeprowadziła badanie pośród ponad tysiąca osób, by zbadać, co o sukcesie myślą Polacy. Badanie było skierowane przede wszystkim do kobiet, które stanowiły 97 proc. respondentów.

Dla tych Polek sukces najczęściej kojarzy się z niezależnością (uważa tak 61 proc. badanych) i możliwością spełniania marzeń (60 proc.) i szczęściem rodzinnym. Wykształcenie, posiadanie własnej firmy, osiągnięcia naukowe – to skojarzenia, które pojawiają się już rzadziej. Droga do sukcesu łatwa nie jest. Większość ankietowanych uważa, że kluczowe są upór i konsekwencja. Na drugim miejscu stawia się wiarę w siebie, ciężką pracę, pasję, ambicję i odwagę. Co interesujące i warte podkreślenie – pieniądze i koneksje zostały wskazane jako najmniej ważne czynniki.

Ankietowani w większości (58 proc.) zaznaczyli, że uosobieniem kobiety sukcesu jest dla nich kobieta, która spełnia swoje marzenia i jest szczęśliwa. Jednocześnie 1/5 respondentów uważa, że tym mianem mogą nazwać kobietę, która prowadzi własną działalność i jest przedsiębiorcza. Mniej niż 10 proc. użytkowników zaznaczyło odpowiedzi: kobieta pracująca w domu (8 proc.), kobieta wysportowana, z pasją dbająca o formę i zdrowie (4 proc.), kobieta spełniająca się w biznesie korporacyjnym (3 proc.). Zaskoczeni?

Poświęć się, żeby odnieś sukces?
Polki o sukcesach marzą, ale jak się okazuje – tylko 6 proc. badanych uznaje, że odnieść sukces to nic trudnego. Kobietom w Polsce jest trudno i potwierdzają to respondenci. Dlaczego tak jest?

Z jednej strony to "wrodzona polska skromność". Polki nie są skore do tego, by doceniać swoją pracę i wierzyć we własne siły. Uważają się za gorsze, mimo że wcale takie nie są. Druga sprawa to, zdaniem badanych, brak motywacji. To jednak tylko teoria. Spójrzmy na rzeczywistość. Słynne stały się ostatnio wypowiedzi Janusza Korwin-Mikkego, który uważa, że kobiety są od panów gorsze, więc powinny zarabiać mniej. Inne słyszą, że jeśli spełniają się, to nie są dobrymi żonami, kochankami, matkami. – Jedziesz w delegację? A co na to twoje dziecko – takich komentarzy można wypisać mnóstwo. Bez wątpienia takie sytuacje nie wpływają korzystnie ani na sytuacje kobiet, ani na ich ocenę swoich możliwości.

- Co moim zdaniem stoi kobietom na drodze do sukcesu? Przekonanie - otoczenia i ich własne - że muszą się poświęcić dla rodziny, a siebie stawiać na drugim miejscu. Ta presja, by być doskonałą żoną, matką, gospodynią domową, zabiera czas na własny rozwój i blokuje chęci do zmiany zakorzenionego schematu – pisze jedna z ankietowanych.

Inna użytkowniczka zaznacza: - Kobietom na drodze do sukcesu najbardziej przeszkadza stereotypowe myślenie otoczenia. Podcinanie skrzydeł docinkami typu: "Skoro jesteś kobietą, to pewnie robisz karierę przez łóżko" lub "Nie jesteś kompletna, jeśli nie masz dzieci. Karierą kompensujesz sobie braki macierzyństwa". Jest to przykre, szczególnie, że w dzisiejszych czasach, mamy większą świadomość swojej roli w społeczeństwie i z łatwością godzimy macierzyństwo z rozwijającą się karierą.

Kilkoro ankietowanych uważa, że na drodze do sukcesu stoi właśnie niemożność pogodzenia życia zawodowego i rodzinnego. Wiąże się z tym również niedostatecznie rozwinięta polityka prorodzinna i kulejący system opieki na dziećmi. I, co najciekawsze, stereotypy, a także brak wsparcia ze strony partnera.

Źródło: Kobieta WP

Sukces ma smak świeżości
Z przeprowadzonej ankiety wyraźnie wynika, że sukces jest bardzo ważnym elementem w życiu każdego człowieka. To dzięki niemu doceniamy to, co robimy. Jest on efektem naszych działań i jednocześnie motywacją do podejmowania dalszych wysiłków i stawiania sobie kolejnych celów. A jaki przepis na sukces mają badani? W jednym z pytań mieli za zadanie podać pięć składników sukcesu. Jakie były wymieniane najczęściej? Prym wiedzie wiara w siebie. Kolejnym ważnym składnikiem jest odwaga. Mamy też pasję, ambicję oraz determinację.

- Sukces ma smak świeżości, morskiej bryzy, zapachu lasu wiosną... Dlaczego? Dlatego, że daje nam poczucie bezpieczeństwa finansowego, pozwala na realizację pasji i marzeń, powoduje, że wzrastamy emocjonalnie, duchowo pomagając odnosić sukcesy innym osobom – mówi jedna z kobiet.

- Sukces ma smak wanilii i dobrej kawy, smak ciszy w pokoju hotelowym na 11 p. z widokiem na tętniące życiem miasto, smak pomarańczy i imbiru w zimowe popołudnie, smak lekko słonej bryzy morskiej na ciepłym, słonecznym piasku i świadomość, że jest rodzina. Sukces smakuje też jak migdałowa wolność finansowa – przyznaje inna.

- Sukces ma smak owocowy – bywa słodki, kwaśny, nawet gorzki, ale zawsze kuszący – uważa kolejna badania. I to chyba najlepsze podsumowanie.
Pełny raport z badania świadomości Oriflame i WP Kobieta dostępny jest tutaj.