Partner wydania
Katarzyna Szostak , 2 października 2017

Biurowy dress code bez tajemnic

Stare przysłowie mówi: "jak cię widzą, tak cię piszą" i to właśnie dlatego niektóre firmy decydują się na wprowadzenie do regulaminu dress code'u, czyli zbioru zasad dotyczących ubioru obowiązującego każdego pracownika. Dzięki temu pracodawca ma pewność, że w biurze nie pojawi się osoba wyglądająca w sposób, który nie jest spójny z jego wizją organizacji.

Wiele osób uważa to za uciążliwe, ale prawdziwy problem pojawia się, gdy takie oficjalne zapisy nie istnieją. Każde pytanie rodzi kilka kolejnych. Jaka długość spódniczki jest za krótka? Czy może ona być wykonana z dowolnego materiału? Czy wypada nosić ubrania we wszystkich kolorach tęczy, a może tylko w tych stonowanych? Czy brak makijażu jest w dobrym tonie?

Elegancja zawsze w cenie
Wszystko zależy od miejsca, w którym pracujemy i stanowiska, jakie piastujemy. W agencjach reklamowych obowiązuje z reguły nieco większa swoboda ubioru niż w kancelariach prawniczych, ale pracownicy agencji często chodzą na spotkania z klientami, w siedzibie których obowiązuje restrykcyjny dress code. Co w takiej sytuacji? Powinniśmy dopasować się do zasad panujących w biurze, do którego się udajemy.

A co w przypadku, gdy nie wiemy, jakie zwyczaje obowiązują w miejscu, do którego zostaliśmy zaproszeni? Zawsze lepiej ubrać się zbyt elegancko niż zbyt swobodnie. Postawmy więc na klasyczną czarną sukienkę do kolan (gdy siadamy, jej rąbek przesuwa się wzdłuż uda odsłaniając jego znaczną część, krótsza długość może spowodować, że pokażemy zbyt wiele) z zakrytymi ramionami (ich odsłanianie jest niedopuszczalne nawet w miejscach o luźnej kulturze ubioru) oraz ciemne buty na obcasie z zakrytymi palcami (sandałki i pip-toe całkowicie odpadają). Taki strój nie tylko będzie grzeczny i pozwoli nam uniknąć faux pas, ale też będzie jasno komunikował nasz profesjonalizm i doświadczenie. Ubiór bowiem jest jednym z głównych elementów efektu pierwszego wrażenia, które wywieramy na innych.

Pierwszych 11 sekund
Badania potwierdzają, że pozawerbalna ocena drugiej osoby, której dokonujemy podczas pierwszego spotkania, jest bardzo trwała i potrzeba lat, aby ją zmienić. Dlatego złe pierwsze wrażenie dużo trudniej poprawić niż zrobić dobre. Warto się uśmiechać, pamiętać o wyprostowanej i otwartej postawie ciała, a także zadbać o dopasowany do sytuacji strój.

Na spotkaniu biznesowym z reguły chcemy zaprezentować się jako przekonujący ekspert w danej dziedzinie. Osoba ubrana klasycznie i elegancko, np. w czarną czy granatową spódnicę o ołówkowym kroju, starannie wyprasowaną białą koszulę oraz marynarkę w ciemnym kolorze, zostanie oceniona jako bardziej kompetentna niż osoba w jeansach i skórzanej ramonesce. To o niej powiemy punktualna, godna zaufania, obeznana.

Komunikacja niewerbalna
O czym jeszcze warto pamiętać? Paznokcie nie mogą być zbyt długie i krzykliwie ozdobione. Najlepiej sprawdzą się te o zaokrąglonym kształcie, o długości kilka minimetrów za opuszek i w modnym obecnie kolorze z palety nude, np. Gentle Lilac z palety Giordani Gold Intense Shine Oriflame. Warto pamiętać o umiarze w ilości perfum oraz makijażu.

Podobnie jak zbyt krzykliwy make up tak i jego brak nie wygląda profesjonalnie. Podstawą jest dobrze dobrany do potrzeb i odcienia naszej skóry podkład – tylko wtedy będzie mógł się z nią stopić i pozostać niewidoczny przez cały dzień. Możesz skorzystać z pomocy swojej konsultantki, która wybierze idealny dla ciebie produkt w naturalnym świetle dziennym – to w nim najlepiej widać, jak twoja cera reaguje na dany produkt (więcej informacji znajdziesz na www.oriflame.pl).

Makijaż oczu najlepiej opieraj na odcieniach beżu, brązu, naturalnego różu i stonowanych szarości. Wypróbuj podwójne cienie do powiek The ONE Colour Match w odcieniach Bronzed Brown czy Pink Mauve od Oriflame. Do ust wybieraj kolory zbliżone do naturalnych – delikatne czerwienie, stonowane róże i brązy, unikaj bardzo intensywnych kolorów i nadmiernego błysku. Sprawdź pomadki The ONE 5-w-1 Colour Stylist Featherlight, które zapewnią pełne, a przy tym niezwykle lekkie pokrycie kolorem oraz mocne odżywienie i nawilżenie. Spokojnie możesz też sięgać po produkty do makijażu z linii Giordani Gold Oriflame, w której znajdziesz wyłącznie klasyczne i eleganckie odcienie.